VISDOMSTAND. VISDOMSTÆNDER.

Hvad er en visdomstand?

Voksne kan have op til 32 tænder, 28 normale og så kan man få op til fire visdomstænder, to i overkæben og to i underkæben. Hvor mange visdomstænder man får varierer meget fra person til person. De fleste får deres visdomstænder omkring 20 års alderen, men de kan dukke op allerede fra 17 års alderen, og ved 25 års alderen har langt størstedelen fået de visdomstænder de skal have.

Der kan ofte være problemer med pladsen til visdomstænderne, de første 28 tænder passer som regel fint, så hvis alle ens tænder stadig er til stede og sunde og raske, er der nogen gange ikke plads til at visdomstænderne kan komme ordentligt frem. De bliver liggende i kæben, og der kan de ligge længe uden at give problemer. Andre gange kommer visdomstænderne kun halvt frem, også her kan de ligge længe uden problemer.

Der kan opstå forskellige problemer i forbindelse med visdomstænderne.

• Betændelse i tandkødet omkring en delvist frembrudt visdomstand. Det viser sig ofte ved smerte, rødmen, hævelse og problemer med at åbne munden helt. Man kan godt behandle betændelsen, men hvis betændelsen kommer igen, kan det blive nødvendigt at fjerne tanden.
  • Der kan opstå en fordybet tandkødslomme mellem visdomstanden og tanden foran visdomstanden, som kan medføre, at der mistes knogle på visdomstanden og tanden foran. I nogle tilfælde vil fjernelse af visdomstanden blive nødvendig for at undgå, at tanden foran tager skade.
  • Der kan ligeledes udvikles et hul/caries i visdomstanden eller tanden foran. I sådanne tilfælde vil der være behov for at fjerne visdomstanden.
  • Hvis visdomstanden ligger i kæben og giver tanden foran problemer på den ene eller anden måde, vil man her også fjerne visdomstanden.
  • Hvis der en cyste omkring visdomstandens krone, skal visdomstanden også fjernes.

Er visdomstænder svære at fjerne?

Det hele afhænger af positionen og formen af rødderne. Når du kommer til undersøgelse, hvor vi kigger på dine visdomstænder, bedømmer vi hvor let eller svært hver tand vil være at fjerne ved at se på røntgenbillederne. Visdomstænder i overkæben er oftest lettere at fjerne end i underkæben. Hvis der er behov for en operativ fjernelse, vil du blive henvist til vores specialtandlæge på klinikken.

Hvis en visdomstand er brudt helt frem i mundhulen, kan den i nogle tilfælde fjernes ved en almindeligt tandudtrækning. Er tanden kun delvist eller slet ikke frembrudt, er det nødvendigt at operere tanden ud.

Det er vigtigt at visdomstænderne børstes grundigt, især når de kun er halvt fremme. Her er risikoen for problemer nemlig størst. Det kan være en hjælp at børste på tværs af tandrækken og evt. bruge en solo tandbørste til visdomstænderne.