TANDPINE. ONDT I TÆNDERNE.

Tandpine og ondt i tænderne?

Har du ondt i tænderne, er det ofte forårsaget af at nerven til en af dine tænder er irriteret. Hvis du oplever skarpe smerter, når du spiser eller drikker varme eller kolde fødevarer, kan det betyde, at du har et hul. Det kan også være et tegn på, at du kan have følsomme tænder, enten fra vigende tandkød eller fra en udtynding af din tandemalje.

Hvis smerten du oplever, er en skarp, stikkende smerte, når du tygger sammen, kan årsagen til at du har ondt i tænderne være et hul eller en revnet tand. Hvis det er en dunkende, uophørlig smerte, kan du have en knækket tand eller en infektion, der skal tages hånd om så hurtigt som muligt.

Symptomer på tandpine kan omfatte:

• Smerter i tanden, der kan være skarpe, dunkende, eller konstant. Ved nogle patienter opleves smerten kun når tanden udsættes for tryk
  • Hævelse omkring tanden
  • Feber eller hovedpine

De hyppigste årsager til tandpine:

Der kan være mange andre årsager til at du har ondt i tænderne. Tandpine er ikke altid alvorligt, men at vente indtil smerten bliver værre er sjældent den bedste løsning. Uanset hvad er det bedst at ringe til din tandlæge og lave en aftale. Årsagerne til tandpine er ikke altid klart, og en endelig diagnose af kilden til smerten og efterfølgende professionel behandling er altid den bedste fremgangsmåde.

• Huller i tænderne
  • Tandkødsbetændelse
  • En revne i tanden
  • Dårligt placeret fyldninger eller kroner
  • Svigtende eller utætte fyldninger eller kroner
  • Skæren tænder

Hvornår skal jeg opsøge tandlæge?

Du bør ubetinget opsøge din tandlæge så hurtigt som muligt hvis:

• Du har en ondt i tænderne i mere end 1-2 dage
  • Din tandpine er alvorlig
  • Du har feber, ørepine eller smerter når du åbner munden bredt

Korrekt identifikation og behandling af infektioner i tænderne er vigtigt for at forhindre, at en potentielt lille skade udvikler sig til en stor behandling.

Hvad sker der, når jeg går til tandlægen?

For at kunne behandle din tandpine, vil din tandlæge spørge ind til smerten, såsom hvornår smerten startede, hvor alvorlig den er, hvor smerten er placeret, hvad der gør smerten værre, og hvad gør det bedre. Din tandlæge vil undersøge din mund, tænder og tandkød, og oftest tage røntgenbilleder for at finde årsagen til smerterne.

Hvordan behandles tandpine?

Behandling for tandpine afhænger af årsagen. Hvis det er et hul der er årsagen til at du har ondt i tænderne, vil vi lave en fyldning. Kun hvis tanden ikke kan redes vil vi vælge at trække den ud, idet vores filosofi er at bevare dine naturlige tænder så længe det overhovedet er muligt. Det kan dog blive nødvendigt at lave en rodbehandling, hvis årsagen skyldes en infektion i tandens nerve.