RODBEHANDLING

Rodbehandling

Inde i tanden, under den hvide emalje og et hårdt lag kaldet dentin, er et blødt væv kaldet pulpa (oversat: nerven). Pulpa består i hovedsagen af nerve- og bindevæv samt blodkar, og er grunden til at du kan opleve smerter når der opstår et hul i din tand. I en fuldt udviklet tand, kan tanden overleve uden nerven. Dens eneste funktion er sensorisk - at give følelsen af varmt eller koldt. Tilstedeværelsen eller fraværet af en nerve vil ikke påvirke dag-til-dag funktion af tanden.

Hvorfor skal jeg have en rodbehandling?

En rodbehandling er nødvendig, når nerven eller nervevævet bliver betændt eller inficeret. Betændelsen eller infektion kan have en række forskellige årsager:

• Kraftigt forfalden tand

• Gentagne tandbehandlinger på tanden

• Defekte kroner

• Revne eller skade på tanden.

Når en tands nervevæv eller selve nerven er beskadiget, begynder vævet at nedbrydes og hulrummet inden i tanden bliver fyldt op med bakterier. Disse bakterier kan skabe en infektion eller en byld. En byld er en pus-fyldt lomme, der dannes i slutningen af tandrødderne. En byld opstår, når infektionen breder sig hele vejen forbi enderne af tandrødderne.

Foruden en byld, kan en infektion i rodkanalen af en tand medføre:

• Hævelse, der kan sprede sig til andre områder af ansigt, hals, eller hoved

• Knogletab omkring spidsen af roden

• Et hul kan forekomme på siden af tanden med afløb i gummerne

Rodbehandling aalborg nørresundbyHvordan foregår behandlingen?

Under en rodbehandling fjernes nerven og nervevæv og indersiden af tanden renses og forsegles. Behandling er meget lig at få lavet en rutine fyldning og normalt kan det hele være afsluttet efter et eller to besøg på klinikken. Du kan forvente en behagelig oplevelse hos os da vi grundet det nyeste teknologi kan tilbyde 100% smertefri behandlinger. Under behandlingen vil følgende ske:

• Røntgenbilleder – Hvis vi mistænker at du har behov af en rodbehandling vil vi i første omgang undersøge de eksisterende røntgenbilleder eller tage nye, for at se hvor slemt det står til

• Lokalbedøvelse – Vi bedøver området omkring tanden, så du ikke kommer til at mærke noget under behandlingen

• Rensning - Den syge del af tanden fjernes og rødderne renses

• Påfyldning – tanden bliver fyldt op

• Kroning – Din tand får en flot ny krone og du er klar til at hoppe ud af stolen

Rodbehandlingen har mange fordele. Det hjælper dig med at vedligeholde dit naturlige smil, du kan fortsat spise dine livretter og det begrænser behovet for løbende dental arbejde. Med den rette pleje, kan de fleste tænder, der er blevet rodbehandlet vare et helt liv.

Rodbehandlings video (På engelsk):

Tips til pleje efter en rodbehandling

En behandlet og restaureret tand kan vare et helt liv med ordentlig pleje. Husk blot at gøre følgende:

• Sørg for god mundhygiejne - børst tænder to gange om dagen, og brug tandtråd mindst én gang.

• Undgå at tygge på hårde fødevarer - at tygge på hårde fødevarer såsom is kan knække stykker af tænderne og kan skade rodkanaler.

• Kom forbi os regelmæssigt – en professionelt udført tandrensning en til to gange om året efter behov, gør en kæmpe forskel for dine tænders helbred, og sparer dig for mange penge i det lange løb.