PARADENTOSE BEHANDLING

Hvad er paradentose?

Oplever du ømhed ved tandbørstning og spisning, og er du begyndt at få løse tænder, så kan du have paradentose. Paradentose er tandkødsbetændelse, der har spredt sig til de dybereliggende væv omkring tandroden. Dette medfører at tandkødslommerne bliver fordybede, og svækker tandens fundament. Det er dog vigtigt at huske på at tænderne sidder fast i knoglen, og ikke i tandkødet. Sygdommen gør at den underliggende knogle omkring tanden med tiden nedbrydes, og at tanden dermed ikke længere sidder så godt fast. Nedbrydningen af knoglen kan føre til at en eller flere tænder mistes.

Sygdommen er meget almindelig, og det anslås at ca. 50% af befolkningen udvikler ”De løse tænders” sygdom, i løbet af deres liv. Heldigvis er det kun omkring 8% der oplever en alvorlig vedvarende sygdom.

Tandkødsbetændelse

Tandkødsbetændelse der ikke behandles kan udvikle sig - og jo mere fremskreden betændelsen er, desto dybere bliver tandkødslommerne og der er en risiko for at tænderne bliver løse. Det giver som regel ikke gener, før sygdommen er alvorlig. Derfor bliver du hos tandlægen/tandplejeren screenet ved dine regelmæssige eftersyn.

Paradentose

Paradentosebehandling:

Formålet med behandlingen er at standse sygdommen, så tænderne ikke mister yderligere fæste. Behandlingen består i at eliminere de bakterier som forårsager betændelsen i tandkødet. Hos os varetages al behandling af vores tandplejere.

Ved en normal behandlingen fjernes tandsten og bakterier i tandkødslommerne og rodoverfladerne afglattes. Det kan være nødvendigt med lokalbedøvelse, hvis tandkødet er meget ømt. Desuden vejledes du i optimal hjemmetandpleje, således at bakterierne fjernes hver dag og betændelsen ikke udvikler sig yderligere.

Vi anbefaler at der planlægges opfølgninger hver tredje måned, hvor vores tandplejere kontrollerer udviklingen og hjælper dig at holde kontrol over sygdommen.

• Tandsten og bakterier i tandkødslommerne fjernes
  • Rodoverfladerne afglattes
  • Vejledning af tandplejeren til optimal hjemmetandpleje
  • Kontrol ved tandplejer hver tredje måned